Wednesday, December 10, 2008

[Aidiladha] - Kek Cawan


in da making kek cawan comel.. tp dr awal xleh lah kn..camne aku ngan sibok mengadun nak snap..xsanggup rase nak mengotori Mr.Nikki i tu kan


sempat lg depan Oven tu..seb baek oven xmenjerit terkezut ngan flash tu kan..


ni 2nd last batch kot..xleh nk isi penuh adunan 2..kalo x nnt melimpah ruah..shh lak nk wat decor nyer


Mukaddimah..mestilah mule ngan My name kan..dah name pon aku yang buat kan,.,huhuhu

Finally, I did it! tapi skill nak mendecor 2 lom teror lah..kene byk belajor lagi

sori sesape yg nak majok ke ape..i buatkan ni khas utk kak sharna..hehehe ni bodek sbb dia kalo order cup cakes dulu pd kak mel..kompem selitkan utk i sebijik..hehehe


for this tym, aku wat frosting gune butter creamy jek...utk based cake..aku "vanila cake + choc rice + choc chip" and "orange cake"..da orange cake nyer idea sbb aku teringin nak makan kek oren...huhuhu layannnnn ok!


color yg terpilih lah ni..cream + blue + gree + purple...i love it..tp xsempat masukkan tona warna pink..kalo x..kompem mengancam..ha oren color pon lupe ek..xpe next tym..kalo rajin..leh cube lagi,..huhuhu :P

antara yg tinggal & sempat aku snap..sume org mo cilok kek aku...ala2 membara jugak lah aku ari isnin tu kan...

Nota kaki yg tercicir: Aku dah xmengidam nak makan kek cawan comel ni..sebab dah dpt..huhuhu :P

[Aidiladha] - Kek Batik

da very simple kek ok... jgn nk bg alasan xde oven ka..xde equipment ka..sbb diz kek sangat lah sonang..bahan-bahan yang digunakan pon simple ajo..tgk list yang aku senarai kan kat bawah ni:-

1) Butter
2) Koko or choc masak
3) MILO penyedap rase
4) Susu Pekat F&N or brand len pon xpe..ikut selera kome lah
5) nak rase lomak..susu cair or fresh milk [jgn byk ok..kang cayak lak kuih nyer]
6) beskut Mery ..bkn mery xmas ok!
7) periuk utk memasak [periuk nasik ke kuali pon leh gune]
8) bekas nk masukkan kuih..alah mangkuk murah 2 pon blh...
9) dah lah..itu sajok ok bahan-bahannya..nk hiasan bagai..sila pikir sendiri..wa malas mo layan


Tym lapo leh makan..nyum..nyum..nyum


nak lagi best..makan depan PC mase kat opis..kompem keje lambat siap..hahaha

ok ..tadaaaaaaaaa jgn lupe simpan sikit utk esok plak ok! sbb nak buat jarang sekali kan

[Aidiladha] - Marble cake

Yummmii..yummii...kek marble ni..antara kek yg digemari oleh semua penghuni rumah aku..even buat lah tetiap hari pon..aku rase xkan ade yg muak kot...dah nak buat dia pon ala2 simple jek [simple ek???? nak pukul telor bagai] hahahaa kalo xsengal urat sendi aku xsah~~~but sumtime aku ngan mak aku baser lah..suke memodified ape yg patut utk ingredientdia..kire ikut suke suki kami jugak lah kn
dah lah ape susah..jap lagi brekpes aku nak makan ni..sbb ade balance lagi..so, aku tapau g opis..hehehe [actually aku tapau lebey..almaklumlah terbuat 2 bijik dengan 4a dunan kn..amik ko..aku dengan senang lenangnyer tapau 1/2 dr sebijik kek 2...huhuhu
Nota kaki: Jom makan...sat lagi..ade appoinment ngan dentist lak

[Aidiladha] - Choc cake

Itu dia view xbrape nk menarik atas meja makan kat umah aku..hahaha..asik port ni jek..xdek port yg lebey sesuwai ka?.. diz choc cake saje jek mo buat..hahaha "sbb xdek keje kat umah..& disebabkan boring" nak mamposs ka kuar statement xdek keje kat umah??? huhuhu actually diz one request by Mak Long..layan kan ajo...budak2 kat umah aku 2 ala2 dah kureng nk makan choc cake even dah beberapa resepi di try..maybe dah muak..so, kene take a break lah kot tok choc cake..

ok lah sape-sape yg lapo layan ajo...gamba cake yg xseberapa ini...~~~~ yg pastinyer Mak Long leh cakap..wat kan lagis atu..kat kuasek aku nak melayan kan..ingat aku ni xdek keje len apo..huhuhu keje mendobi aku xsudah-sudah ok..even sampai pagi raya..mmg lah mak aku 2..simpan beria utk buli aku lah tu...

Tuesday, December 9, 2008

Terlayan lagu ni lak...

Jom layan sesame..sambil tu jgn lupe takbir..ok!



opps takbir dulu eh..baru layan lagu~~~~






Nota kaki: Allahu'akbar......

Cannot GO!

antara memori yang ado ngan mereka ni...April 07, kat genting celebrate birthday kakak aku tu




Bile my dad dah kuar ayat "TAK BOLEH" huhuhu so, kene lah ikut perintah kn..kang kene tulah..sape nak menjawab???sape? aku jugak lah kn! sebenornye aku nak amik cuti diz friday sbb khamis kn selangor mmg cuti..so, aku plan mo ke Dungun tok attend majlis pernikahan Sist Ain



----------------

Nota ringkas



yang duduk : from left kak ain & kakak aku



sist Ain - dia ni kawan kakak aku..di mana dulu dia ngan akak aku 2 belajar kat Kolej apetah kat melaka 2..so, dia ni best fren kakak aku..kire dia pon jadik lah kawan aku...hehehe dia selalu ke melaka dulu..lepak ngan kitaorg..2la yg jadik rapat 2...


ni dia pose aku ngan kakak aku mase kat langkawi



kakak aku/kak mass - mcm mane aku leh ade kakak ek? hehehe kire mcm ala2 kakak angkat lah..sbb dia xdek adik & anak tunggal & ibu dia pon ibu tunggal..so, dia & mak dia anggap aku cam family..aku pon anggap dia cam akak aku kn..dia pon anggap aku cam adik beradik dia kn..so, kitaorg mmg closed lah kn...



----------------



mmg dari lagi aku ngan kakak aku dah plan mmg nak pegi majlis kawen kak ain..tp apekan daya musim ujan kn..ayah aku takot aku terkandas kat sane..kn payah! xpelah next tym aku leh melawat dia kat sane kn..hehehee :)



tapikan ayah aku cakap..aku leh pagi bahagian utara..hahahaha hope keadaan mengizinkan lah kn tok serang kenduri kawen kak shikin [my exhousemate 10L] yg nak kawen sabtu ni..yeahhhh kad pon abg redzuan dah anto [selapas kene marah ngan kak shikin..hehehe sori adik-adik kak shikin ni mmg pengadu domba yeaaa abg redzuan]..kalo xdek kad 2..camno kami nk ke sana kn..mane ade peta..huhuhu



Nota kaki: ayah jarang berkata TAK BOLEH, so, bile sekali dia kuarkan ayat tu..aku tau dia mmg syg kan aku..hahahahaa tapi dlm ati..ngamuk jugak lah kn..hehehee

Tak suke! tak suke! tak suke!




Mane ade orang yg suke bile soal Traffic diperkata kan..kan?lebey-lebey lagi bukan orang KL yg xbaser ngan keadaan jem yg leh wat iman seseorang jem di kala itew...huhuhu mane xnyer kan...kompem tym jem 2 kite bakal mengumpul beberapa ketui dosa lagi..sebab nyer..paling-paling tidak..



1) kite akan berkata DAMN! ni kompem xciden [seolah-olah menyalahkan xciden..kadang xde xcden pon..kire dah masuk buruk sangka lah kn]

2) xpon mengutuk..kete depan yg jln slow..pdhal org tu tgh berhati-hati..hehehe

3) membebel xtentu hala...dengan menyalah kn org yg wat jln ni..xstudy betul2 lah..hehehe [dphal xmasuk silibus jem pon kn menatang ni...

4) marahkan semua org sibok nak beli kete [pdhal diri sendirik pon salah..sape suh beli + pakai kete kn..nk salahkn orang laen lak]

5) pehtu dan-dan 2 nak nyalahkan org sume yg xreti nk dok rumah..hahah tapi sendirik salah nak menyibuk sekali kat atas jln 2 watpe kn...sape suh diri sndr kuar merayap..

6) salah kn musim ujan..pdhal dah mmg termaktub ujung taun ni mmg musim ujan..hahahaa

7) marah kan tujuan utama kite terpakse merempuh jem 2..hahaha pdhal blh jek kn xyah pg [tp kalo g keje 2..xdapek lah nk dipersalahkan kn..kan..slh kn diri sndr..ape pasal x kuar awal2..tym org len xkuar lg..hehee..pilihan ditangan anda]

8) lahh malas lah..mmg byk jek sebab yg leh mengundang DOSA free ni kan..even dosa itew dikategorikan dosa kecil saja....kite mane nk perasan kn..hehehe



bebenornye mau mengadu domba pasei keadaan traffic semalam kat highway utara-selatan di mana...aku dr Melaka nak pulang ke KL...oleh kerana aku balik ngan kete pehtu nk tinggal kan laling aku bertapa di kampung [atas sebab-sebab tertentu lah kn yg xdapat nk dielakkan] so, aku kene balik ke KL tanpa laling..tetapi dah name pon musim raya..mane ade tiket bas di kala last minute ni kan..tp ni hanya alasan..aku g skodeng tiket pon lagi 3days nk balik melaka..mmg lah xdapat kn..hahahaha pehtu yg wujud dikala itew..hny tiket pagi..mane kusanggup nk pulang ke KL di pagi raya...so, idea BERNAS aku pon menyala...hahaha ape lagi...ni lah name nyer idup kene pandai gune plan & trick utk memudahkan keje..hahaha ape lg tym boraking ngan ayah aku..masukkan bab xdek tiket..kompem ayah aku akan bg idea menyokong dengan menggunakan ayat "xpe..ayah anto jek balik KL nnt"...aku "yeaaaaaaa" dlm ati..hahahahaa so, aku relax jek lah..hahaha ayah yg drive kn..so, ayah aku yg wat statement gerak lepas asar....nak jek bg idea balik subuh esok..tp takot lak ayah aku xsetujukan..sbb nyusahkan dia nk bersusah payah pagi-pagi kan..so, layan kn aje...gerak dr umah aku dlm kui 5pm...kuar tol aye keroh maseh leh pecut lg lah kn..aku dah sound ayah aku..takot jln jem..sebab balik dr cuti raya kn..tp ayah aku kompiden jek...mengatakan TAK KOT! sebab kan cuti sekolah..maybe yg dah berkeluarga amik peluang bercuti panjang...ha amik ko...lepas ke exit simpang empat..diingat kan simpang empat iatu 34KM dr exit ayer keroh ok! kete dah mule slow..hahahaa padan muke...mmg jem tahap gaban ok! terpakse singgah di hentian "Ayer Keroh South Bound"..sbb almaklumlah cuaca sejok kan..so, my MOM xtahan lah kn..hehehee...dah mmg crowded ok..sbb sume dok pakat nk berenti situ utk qada' hajat or watever lah kn..urusan mereka...lepas 2 cont our journey yg mmg jem xhengat..tensen ok...kat mane2 pon jem...lenguh dok..even xdrive aku pon nek lenguh..dah lah ayah aku kuarkan arahan keras "sila biasakan penggunaan sit belt kat belakang" so, aku kn anak yg solehah...turuti ajolah arahan itew...gile xbest,..tp kalo xdilentur dr rebung..smpai bile2 pon jadik kekok kan..hahaha [skema x i?] xpelah..demi keselamatan...buang lah egois utk jage perkataan SKEMA sbb being a skema is not a crime & perlulah diingatkan safety first..hahhahaa



sesampai kat r&r seremban lak..dah kui 7.55pm..ape lagis cargasssssss lah carik toilet..giller sejuk suasana kan..pehtu singgah maghrib..dah rimas ngan org yg penuh sesak...ade ke patut ayah aku ajak minum-minum..nak tunggu turn tok dpt kan ttp duduk pon aku dah rase nk tercabut kepala lutut..so, aku selambe jek balas ajakan ayah aku dgn cakap..ntah kui bape lah smpai KL nnt...hehehe esok nk keje..dan-dan tu ayah aku bersimpati..hambik ko..teruskan perjlnan yg jem giller...& tetibe idea biasa aku muncul..ayah masuk exit ke shah alam ek..kite kuar shah alam pehtu baru masuk federal..xsanggup lah nk tempuh jem kat tol sg.besi lak nnt..tah kui bape smpai..yeahhaaaaaa pilihan ku mmg tepat..sbb jln clear..ayah aku pon sonok dpt memcut dgn jaya nya..hahhaa so, tetibe nmpk r&r dengkil yg dah lame xdikunjungi,,ngeh33 so, aku pon melunas kan impian ayah aku nk rehat minum-minum..tp aku tau ayah aku dah lapar ok! so, berehat dlm 20min jek tok minum + makan tok alas perut...mase 2 dah kui 9.50pm..ha amik ko..ko bayangkan lah bape hazab dr r&r somban nk ke exit shah alam 2..hahahaa...& setelah pecutan dilakuan oleh ayah aku..smpai kerinchi kui 10.30pm..hahhahaa yeahaaaaa dah smpai..& makayah aku pon cont journey depa ke melaka blk..hahahaa bile pikir balik..aku ni mmg pembuli makayah aku lah..asik dok buli depa dok atas jln raya jek..hahhhaa but i know dat my mom & my dad luvessss me...hahhaaa..xkan nk dibiarkan anak dia ni terkontang kanting pehtu muke xmalu nk mintak simpati org len lak kn..



oleh itu, di sini saya ingin menyimpulkan semalam saya kene hadapi jem yg tahap dewa ke-18 & membuatkan emosi sy xbrape nk stabil..:P naseb baek suasan jem itew..tidak membuatkan saya meroyan seperti rakan seperjuangan yg selalu meroyan...

Good Bye 2018

**pic from google