Friday, September 19, 2008

Hari-hari di bulan puasa

Masalah jugak bile bulan puasa menjelma..mslhnye adalah..hari-hari pening pikir nk makan ape kn...pas2 xleh lak nk bedal mcm2 kan..kang sakit perut lak muncul..sape nk jawab? Itulah pening di bulan puasa, sepatutnya, ikut sunah nabi kite kene wasatiah + ala kadar dlm bln ramdhan ni..kene perbanyakkan ibadah tp situasi di tempat kite berbeza..kalo bln biasa aku bkn kesah pon xmkn mlm kn..heheehe tp bln puasa ni..kene lah ade makanan tym berbuka 2 [tp masih konsep ala kadar + budget rendah ok] pas2 ditambah pening nak sahur ape? ni plg penting sbb kalo x sahur..alamat nyer kat opis aku bakal lemau sepanjang hari..mmg xde tenaga lah jwb nyer..ntah apsal lah skrg ni..xleh kalo xsahur..kalo tym zaman sekolah + belajor 2..xsahir pon xde masalah kn..tp 2la sistem badan dikala umor makin meningkat ni..menjadikan ianya makin kurang berfungsi cargas mcm zaman muda belia dulu..hehehee 2la puasa kali ni..aku ngan bdk umah baser masak sndrik jek..sbb lauk kat luar kureng menyelerakan lak..hehehe kadang2 jek tapau nasik kukus 2 jek..nk mkn lauk kat kedai 2 ari2 pon boring lah jugak kn...tp baser nye yg kene buli masak si miera lah kn..aku tukang request jek..hahaahahahaa
Aku suke bile bulan puasa ni sebab jumaat, sabtu, & ahad ade citer ni..even juz 5min jek b4 berbuke 2..tapiiii aku amat suke..hahaha last week mase blk kg..aku tgl kn jek dapor tym ni ngan selambe..mak aku smpai geleng kepala..sbb mcm bdk kecik jek..tp siyes terpikat ngan watak upin & ipin yg comei amat 2...teringat kat wafi yg dah pandai bercakap 2..even pelat...rindunya kat anak kak ida yg makin maco + ensem 2 [sape lg kalo bkn wafi]...seb baek dah jumpe dia last week mase my partners wat berbuka puasa..hehehee paling cute bile dia ckp "lu pikir lah sendiri" dgn gaya-gaya tgn skali..hehehe 2la kak ida xbawak aisya skali..aisya pon dah nk berjln kate kak ida..kompem cun + ayu gitew si aisya kn..hehehe hope raya nnt dpt jumpe blk adik beradik 2...erm...berbalik pd upin & ipin..kalo korang nk tgk..leh bukak kat sini godek-godek sendirik lah yek. selain tu, aku suke bln puasa jugak..sbb waktu keje dipendekkan..hehehe pas2 bln ni jek dpt kite lebih mendekat diri kita padaNya sbb kurang nya aktiviti lain di luar kn!

Note: OK selamat meneruskan hari-hari terakhir puasa & selamat mencari & memburu malam lailatulqadar dengan penuh kekhusyukan!Semoga mendapat rahmat dariNya...Amin!

1 comment:

Farie said...

baru dpt melihat blog kamu!~ hehe...minat u&i gakss...samela dgn!~

Good Bye 2018

**pic from google