Wednesday, May 20, 2009

Kunci Kemurahan Rezeki

LepAk-lepak carik artikel...Terjumpalah Artikel nih..cam menarik..meh lah share sesame yeaaa

even artikel ni simple jek...sbb tajuk pon baser jek... semua org tahu [sambil nyanyi lagu Semua Orang Tahu - REM]

layan jek lah citer nih..even dah tahu..tapi dpt lah mengingatkan kembali kepada aku yg dah terlupe atau sengaja melupakan akan hakikat nih kan...
-----------------------------------------------------------------
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Berilah (belanjalah) dan jangan kamu selalu menutupi kepunyaanmu, kerana dengan itu nanti Allah akan menutupi rezekimu.”
Riwayat Bukhari & Muslim

Pengajaran yang kita dapat ambil daripada hadis ini ialah Allah yang mewujudkan sifat semulajadi dalam diri manusia iaitu sifat belas kasihan yang menggerakkan seseorang itu untuk bersedekah. Firman Allah S.W.T yang maksudnya “Bandingan (perbelanjaan/derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai: tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji benih. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah amat luas (rahmat) kurnian-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya.”(al-Baqarah:26)

Syarat bersedekah adalah keikhlasan. Tidak kira wang ringgit atau sebagainya asalkan ia dapat memberi kesenangan terhadap orang yang memerlukannya kerana kesenangan (kekayaan) yang diberi oleh Allah kepada hamba-Nya merupakan satu perkongsian dan tanggungjawab terhadap sesama manusia di muka bumi ini. Sifat suka bersedekah lawannya adalah bakhil. Sifat bakhil dicetuskan oleh Allah kepada hamba-Nya yang lupa akan kewajipannya dan sangat cinta kepada harta kekayaannya.

Oleh itu demi mencari keredhaan Allah kita hendaklah menggunakan waktu yang ada dengan beringat-ingat kepada yang susah dan memberi sedikit bantuan mengikut kemampuan. Sebenarnya di sebalik amalan bersedekah akan dapat mewujudkan perasaan kasih sayang sesama manusia dan sesungguhnya amalan yang baik akan dibalas baik oleh Allah S.W.T.
---------------------------------------------------------------------
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Seseorang yang terbiasa dengan meminta-minta, dia akan datang pada hari kiamat tanpa secebis daging pun di wajahnya.”
Riwayat Bukhari dan Muslim

Islam menuntut umatnya supaya bekerja dan berusaha sehingga bebas daripada belenggu kemiskinan.Kemiskinan boleh menggelincirkan iman kerana seseorang yang lemah imannya akan sanggup menggadaikan aqidahnya dengan melakukan pekerjaan yang terlarang serta menuturkan kata-kata yang menolak kebesaran Allah seperti menafikan keadilan Allah dan sebagainya.

Setiap pekerjaan yang dilakukan oleh manusia untuk meneruskan kelangsungan hidup di dunia merupakan ibadat iaitu selagi ia dilakukan dengan niat yang baik dan tidak melanggar hukum-Nya.Rezeki yang berkat adalah rezeki yang dicari dengan titik peluh sendiri, bukan dengan cara menunggu pemberian daripada orang lain seperti meminta sedekah, derma dan sebagainya padahal tubuh badan masih lagi kuat dan sihat. Hal ini amat dilarang keras oleh Islam kerana ia merupakan perbuatan yang memalukan dan menghinakan.

Nota kaki: Renung-renungkan dan Selamat Beramal,

Mari Tonton

sangat lah suka berborak ini budak...letih lah nak melayan kalo dah besor nnt...sbb over peramah ni aku rase...

Aisya:
auntie..auntie...ummi kite ni malas nak bawak kite jalan tau...jom lah auntoe bawak kite g jalan2...boring tau...bile cuti jek dok kat umah ngan ummi...abah g library...very lah da boring ok!

auntie: alah..siannye aisya.... meh jom ikot auntie balik kerinchi...mesti aisya xboring..sbb ade ramai tukang ngarut kat umah tu..:)

Aisya: boleh lah auntie...dari dok umah ni...asik tgk dinding..tgk ummi..dinding..ummi...ummi dinding..:P
dah nak masuk 3 bulan baru berkesempatan TGK si kenit nims...

xbanyak ragam budak nih..maybe ikot style ummi & abah dia yg jenis xkesah jugak

Hai saya Aisya Safiyya
Ikut Ummi...dia panggil saya Safiyya..kalo ikot abah dia lebih selesa panggil Aisya jek

Mase ni kan..saya nak minom tapi ummi buat xreti jek..sabo ajelah ek ngan ummi nih!

owh..saya xsabar nak balik Kelantan nih..nak ke kenduri auntie Mira...[seb baek buat tym cuti sekolah senang sket abah saya nak bawak kami balik ke kg.]

ok lah nanti saya sambung cerita balik...saya dah mule nak berasap nih..ummi ni buat xreti jek...SAYA LAPAR nih!

Nota Kaki: Allo Muiz....jangan lupe skodeng Awek nih yeaaaa....[bile lah nak g melawat si muiz nih!]

Start all over again

Bukan kerja baru ya.. Aku rasa aku masih SETIA... " aku masih setia,  Di sudut hatiku masih percaya....bla bla..aku masih setia..&q...