Skip to main content

Posts

Showing posts from September 5, 2011

Chocolate Caramel.

Kalau sebelum ini. aku buat dadu caramel. boleh cek kat entry sini. Dan bila ronda-ronda tempat lain terjumpa resepi yg lebih kurang kan .




Bahan-Bahan:-

1) Base

1 cawan tepung gandum/kek
1/2 cawan gula perang
1/2 cawan kelapa kering [aku pakai cornflakes]
125g butter y di cairkan

2) Filling

400g susu pekat
2 sb golden syrup
60g butter

3) Topping [yang dulu aku cuma tabur milo jek kan]

1 keping choc makan dipotong kecil-kecil
1/2 keping choc masakan dipotong kecil-kecil

Cara-caranya:-

0) Panaskan oven pd suhu 180darjah celcius dan sediakan loyang yang sesuai dan sapukan dengan sedikit butter/mentega

1) campurkan kesemua bahan 'Base' dan gaulkan sehingga sebati. Masukkan ke dalam loyang dan tekankan sehingga rata. masukkan acuan tersebut ke dalam oven dan bakar sehingga 10-15minit/sehingga masak lah.

2) masukkan bahan-bahan utk filling kedalam periuk dan panaskan atas dapur, masak bahan2 tersebut sehingga pekat & berubah warna menjadi keperangan.

3) tuangkan bahan filling d…

Perkara-perkara rawak di hari raya 2011

1) Alhamdulillah, semua yang bermasam muka dah kembali bermaaf-maafan. Rasa nak videokan jek kejadian yg mengambil masa 9 tahun.uhuk..

2) Soalan-soalan biasa yg menusuk jiwa dah tak berapa nak rasa tertusuk. wa dah 29taun ok. dah lali.

3) Tapi bila ada orang ingat wa baru 24taun. Mula lah rasa terbang ke langit ke-7. hehhehee

4) dan akhirnya, tahun ini aku berjaya utk tidak mendapat duit raya. sebab aku berkeras xmo..malu wehhh dah tua2 ni orang nk bg duit raya. jatuh saham wa kan.. wa dah siapkan byk sampul utk bg org duit raya ok! Barulah terasa dewasa. ahaks

5) Raya taun ni berjaya aku xke GSC. hahhahaa sbb tiada mood.

6) Raya tahun ni, asik lah kena jawab call. huh., ater standby kan. nasib baik semua masalah password expired.. hhehehee bukan kroje den kan.

7) Tibe-tibe tym raya dapat ilham macam nak cari keje lain. huhuhuhu statement kan.

8) Dan inilah ajelah gambar raya tahun ni. tak ckp korum sbb Adik aku yg 2nd beraya di umah mertua tahun ni. uhuk dan tema seperti biasa...Colu…