Skip to main content

Maybank nye story plak

Citer ni mmg dah lame, & aku mmg dah tau sbb ade di antara membe2 aku yg penah dpt email sebegini. So, bile dah dpt ni aku pon terasa nak share ngan org len yg xpenah dpt..supaya berhati2 lah..dr mane dia dpt email ni..aku xsure...kn dr register mane2 kan..tp seingat aku ngan Maybank..aku mmg xregister pakai email yg ini....erm bkn setakat Maybank...CiMB pon aku penah kene..pdhal aku bkn ade pon account ngan cimb tu...hehehhee

Email dia lebih kurang ape yg aku print screen kan kat atas....jahat sungguh lah org-org ni kan...nak menipooo jek keje dia...event dah kuar kat paper pasal isu ni..mereka masih berani membuat kerja begini...

[Bace Di sini]
or leh jek bace teros ape yg aku copy & paste kan ni

Berita Harian : Maybank dedah cubaan sindiket tipu pelanggan

Maybank dedah cubaan sindiket tipu pelanggan

Sumber : Berita Harian 8 Julai 2008
Salinan Arkib dari : CyberSecurity.org.my

Penceroboh minta pengguna beri kata nama, kata kunci

KUALA LUMPUR: Malayan Banking Bhd (Maybank) mengingatkan pelanggannya supaya berhati-hati dengan sebarang e-mel mencurigakan yang meminta mereka melayari URL tertentu dan meminta memasukkan maklumat penting seperti kata nama dan kata kunci.

Ini susulan penyebaran satu lagi e-mel sedemikian yang meminta pelanggan Maybank memberikan maklumat penting menerusi program mengemaskini maklumat pemalsuan akaun bank.

E-mel yang disebar semalam itu meminta pengguna memasukkan kata nama dan kata kunci akaun perbankan dalam talian Maybank, Maybank2u.com atas alasan mengemas kini maklumat pelanggan bagi Julai.

Ia meminta pelanggan masuk ke dalam URL https://www.maybank2u.com.my/services/onlineprotection?verification sebelum memasukkan maklumat yang dikehendaki.

Seorang jurucakap Maybank mengesahkan e-mel itu cubaan pihak tidak bertanggungjawab untuk menceroboh maklumat penting pelanggannya.

Beliau berkata, pelanggan Maybank perlu berhati-hati dengan e-mel mencurigakan sedemikian yang biasanya disebarkan atas tujuan mengemaskini maklumat pelanggan.

"Kami menegaskan bahawa bank tidak akan menghantar sebarang e-mel atau khidmat pesanan ringkas (SMS) yang meminta pelanggan memberikan maklumat perbankan peribadi," katanya.

Jurucakap itu menasihatkan pelanggan supaya tidak melayari URL yang terkandung dalam e-mel berkenaan, sebaliknya menaip www.maybank2u.com jika mahu mengakses laman web perbankan dalam talian Maybank.

"Maybank sudah menghubungi pihak berkuasa berkaitan untuk mengambil tindakan ke atas laman web tidak bertanggungjawab itu," katanya.

Pada masa sama, katanya, bank akan terus menghantar notis peringatan dalam laman webnya mengenai pemalsuan itu dan pelanggan dinasihatkan supaya membacanya.

Beliau berkata, pelanggan yang sudah memberikan kata nama dan kata kunci ke dalam laman web palsu, perlu menukarnya dengan segera di www.maybank2u.com.

Katanya, mereka juga perlu melaporkan cubaan menceroboh maklumat itu kepada Pusat Khidmat Pelanggan Kumpulan Maybank di 1-300-88-6688

Comments

Popular posts from this blog

Vietnam (KUL-Hanoi-Danang- Hoi An - Mui Ne - HCMC - KUL)

Travel ke Vietnam ni dah nak setahun baru terhegeh-hegeh nak update kan. well, macam biasa, gambar dalam phone je uols, tu yang lambat nak proses. lepas tu aku memang malas super malas nak mengarang ayat.

percutian ke Vietnam ni takdelah rancang apa-apa, bila stress kerja mulalah tangan tu gatal kan. dan tanpa plan apa2, aku ajak DD beli tiket flight ke Hanoi and balik dr HCMC. ko mampu...gamble beli lepas tu baru lah nak plan. beli bulan dec kot travel on april/.kah kah..dan tak terpikir pon nak ke mana..yang aku tau misi utara ke selatan..itu sahaja. masa tu tic flight dalam RM500 utk returns.

dah masuk bulan 3 baru terhegeh2 nak plan..makanya, tak ckup hari plak, so, dari hanoi nak ke danang naik flight. sebab beli lambat dalam rm300 jugak lah kena... naik Vietnam airlines. layankan je.
tips utk penukaran duit:
- utk ke Hanoi, bawak USD je pon ok. semua tempat accept USD. sebab kalau kira, guna DONG boleh jadi rugi sket.
- Utk area tengah macam Danang, Mui Ne, dan lain2. better se…

No plat kereta di curi

aku penah cerita kisah ini yang jadi kat kawan aku masa 2010. tapi kalini, jadi pada aku pula. kejadian di parking rumah aku, motif tak dapat diketahui, tak fasal-fasal aku terpaksa ambil cuti, mujur cuti ganti ada lagi..sayanglah kan kalau EL ni.

Kejadian isnin pagi masa awal ogos yang lepas. dan masa yang tepat kehilangan tak perasan sebab dari sabtu tengahari aku tak keluar rumah sehingga isnin pagi nak pergi kerja. baru perasan dekat opis...hehehe dah lambat mana sempat nak telek kereta, tiba2 opismate aku tegur mana no plat...aduhai...satu kerja kan..tak memasal kena patah balik cari balai polis... dan buat report..

alhamdulillah lom ada apa2 lagi..entah apalah motif orang yang ambil no plat tu..tak memasal terbang rm60 utk both set.

dan diingatkan jangan lupa report kalau kejadian ni terjadi..atleast beringat perkara2 yang tak diingini berlaku.

Salam Ramadhan Kawan-kawan sekalian

Syukur alhamdulillah masih berkesempatan kita bertemu dengan ramadhan kali ini.

Payah jugak nak carik gambar yang gugurl alone..huhuhu semua nak gambar sekeluarga, sungguh tidak melambangkan ahkak yang single ni. Ok, thanks to mr.google dan thanks kepada pembuat gambar di atas.

Dikesempatan ini, saya dengan rendah diri memohon maaf di atas segala jenis keterlanjuran yang mengguris hati secara sengaja atau tidak. Semoga ibadah kita diberkati dan sentiasa dipertingkatkan.

Blog ini yang seakan terabai dek kesibukan tuan rumah yang tidak terkata. Semoga kesibukan ini ada terselit saham akhirat hendaknya.

Dan syukur sekali lagi kerana kerja migration data utk 139 cawangan semalaysia dari 139 db access kepada db centralize dengan 139 ragam. syabas kepada ahkaklorat ni. Semoga fasiliti baru ini memberi keselesaan serba banyak kepada pengguna.

Dan kepada rakan-rakan yang terasa diabaikan oleh ahkaklorat, sorry lah ye, sekarang ni masa yang ada memang akan dirujuk kepada katil di rumah sahaja…