Tuesday, January 19, 2010

Tersebut lah Kisah

Di suatu ketika....oppppsssss silap!

Kisah Langkah Bendul


Semua org sedia maklom, langkah bendul ni..di mana, adik kawen dahulu dr si kakak or si abang. utk zaman serba canggih teknologi terkini ni, isu ini masih lagi menjadik suatu topik hangat sekiranya ianya berlaku dalam kelompok kehidupan kite.

Ye, secare jujur, aku tidak terkecuali mengalami situasi ini. Kalo org tanya dengan soalan "Adekah aku kisah akan situasi ini?" Serius aku akan jawab sejujurnya, "TIDAK KISAH" kerana aku paham akan konsep..Jodoh pertemuan rezeki semuanya datang dari Tuhan yg Esa. Antara cepat atau lambat jek utk menentukan nasib seseorang itu. Lambat tidak bererti tidak diberi nikmat itu langsung kan...kan org kate..biar lambat..asal selamat. begitulah konsep yg aku terapkan dalam diri....kenapa perlu push diri sndr kan...kalo dah bukan jodoh...ko buat lah mcm mane pon....dah termaktub dlm ketentuannya, org yg bercinta dr dalam perut pon...end up bertemu jodoh dengan org laen kan.....perjanjian di dunia semuanya boleh berubah...sebab kite manusia yg tentukan....tp perjanjian yang tuhan tentukan...hanya dia yg lebih mengetahui...kita sebagai hamba...hanyalah mampu, berusaha, berdoa & bertawakkal...seperti yg kak gee olah kan dlm entry beliau.

aku bernasib baek..sbb adik2 di bawah aku adalah lelaki...sekiranya, mereka kahwin dahulu..aku xdeklah terkena semburan tanpa racun [selamat lah sket] dr pihak2 laen yg semuanya tidak mahu utk menginsurans mulut mereka.

Mengikut adat, sekiranya adik perempuan berkahwin dahulu sebelum kakak nya, makanya, adik perempaun tersebut dikehendaki utk memberi hadiah sebagai saguhati kepada kakaknya. Tradisi ni masih diguna pakai sehingga ke hari ini. tapi secara peribadi, aku tidak nampak apekah kelogikan dari perkara tersebut...adakah utk menjaga hati kakak atau memberi upah sbb membenarkan nya berkahwin dahulu..entah le...aku xpaham konsep kot! ehehehe...pendapat peribadi aku, ianya seolah2 tidak sesuwai utk dipraktikkan lagi kerana sehinggakan ade permintaan mengarut yg xleh masuk dek akal kan nnt.

& biasanya, akan menjadi buah mulut org.....yg kunun mereka akan men sok-sek..si kakak tidak laku lah....si kakak tu...memilih sangat lah....adakah mereka sedar akan konsep, rezeki, jodoh pertemuan kematian semua ditentukannya.

sesungguhnya, bukan kerana isu langkah bendul itu akan menjatuhkan martabat si kakak...tetapi buah mulut org itulah yg akan menjatuhkan martabat si mangsa keadaan.

siapa yg xmahu perjalanan hidup yg teratur...contoh...yg tua kawen dahulu,,,kendian adik ngah..adik lang...& last adik su....sape xmo kan..tp semua nya kententuan dr yg Esa...kita hanya mampu merancang & berdoa....

Kisah Suka Duka

Hidup kite di dunia ni ade pasang surut.....mcm roda...[tp kak gee gune eye on malaysia]..kejap atas kejap bawah...

sekali sekala berada di bawah adalah perlu...utk kite merasai hakikat hidup ini tidak lah indah sentiasa...supaya kite sebagai manusia ini boleh lebih matang...yupp...tanpa perasaan stress...kite payah utk matang...payah utk kite mengetahui hakikat berdikari.

sukatan sesuwai utk hidup yg serba serbi warna warni adalah....Suka = 65% & duka = 35%...hehehehe anggap jek duka tu Pak ajinomoto dlm masakan tu...hehehee [korang paham kan?]

Duka tu perlu..sbb kalo tidak berduka...kite xkan tau utk mengurus diri or menyelesaikan masalah.....org yg sentiasa suka jek....adalah org yg xreti menyelesaikan masalah..pd aku lah..tp lebih kepada org yg sentiasa mendatang kan masalah...

yuppp..ni rentetan...dr diri aku yg suam2 kuku...mcm2 masalah skrg ni....ade mslh yg menggumbirakan..tp byk jugak yg menduka kan..haiyooo....tu lah org kate....pasang surut nye kehidupan...ape yg boleh...redah ajelah~~~~


Kisah Jodoh

Owh nasib baek..aku lom ade mslh seperti si Dewman....makanya, isu ni...xberapa nk HOT dikala ini....

seprti yg di ulaskan dalam KISAH LANGKAH BENDUL.....rezeki, jodoh pertemuan kematian semua ditentukan OlehNya yg ESA.

Kisah Kerja

erm...malas nk ulas kot...mmg lah semua org bekerja ade mslh sndr...rasenye...masalah aku ni xseberapa kot! kalo diceritakan..mmg wat bahan makian org jek nnt! uhuk~

satu jek konsep....xdek masalah kat kerja..meaning ko TAK KERJA sebenarnya..kalo ade masalah tu...means...adelah kerja tu namenye...wakakaakaka

Kisah Keperluan vs Kehendak

ni lah yg paling kronik yg melanda diri aku.....sbb aku maseh gagal utk membuat keputusan pd diri sndr adekah ianya...keperluan or kehendak semata2...

haiyooo........rase nk kawen skrg supaya ade org buat keputusan dahhhhhh

Kisah Klasik utk masa depan

owh ni lagu SO7...layan dulu seposen...tata...citer kisah dah tamat ok!

3 comments:

Anonymous said...

jodoh pertemuan memang telah di tetapkan oleh Allah, akan tapi sebagai manusia kita perlu berusaha untuk mendapatkannye.

usaha tangga kejayaan.

Anonymous said...

manusia di jadikan berpasang pasangan, dan jodoh pertemuan telah di tetapkan Allah, akan tetapi kita sebagai manusia perlu berusaha untuk mendapatkannya.

usaha tangga kejayaan.

Yun said...

ya..caiyok2...

tanpa usaha..tiada tangga...& tiada kejayaan :)

Start all over again

Bukan kerja baru ya.. Aku rasa aku masih SETIA... " aku masih setia,  Di sudut hatiku masih percaya....bla bla..aku masih setia..&q...