Skip to main content

Cemburu VS Tak Kesah

Cemburu

Perasaan ni biasa jek, dan ianya lumrah bagi yang bernama manusia,. Akan jadi sesuatu yang pelik sekiranya tidak wujudnya perasaan ini dalam hati manusia tersebut. cemburu ni pada aku, ada pelbagai kategori, dan paling mudah aku asingkan dia, cemburu positif dan cemburu negatif. cewahhh tetibe jek ada positif-negatif vagai. Ok, standard hukum kehidupan, positif ni baik, yang negatif tu sebaliknya lah kan. Pada aku, cemburu ni normal, bila seseorang tu tak reti or tak paham ape tu cemburu, memang something wrong somewhere lah bak kate mak si Dottie [tetibe ade orang lain interprem..ahaks].

apa yang aku kata cemburu positif adalah, macam sang isteri cemburu bila suaminya asik lah berborak dengan kawan baik dia yang mana seorang perempuan, normallahkan, seorang isteri cemburu, dan cemburu seorang suami, apabila sang isteri asik lah ralit dengan TV sepanjang hari..hehehe ni pon aku rase normal, sbb kat TV skrg ni melambak plak drama-drama menarik..xlame lagi Spa Q akan kembali...foouhhhh.... ok selain itu, cemburu pada rakan2 yang berjaya jugak tidak salah, dan merupakan satu sifat yang sihat ye kengkawan sekalian, di mana dengan sifat cemburu seperti itu, kita akan berusaha lebih keras utk berjaya seperti rakan kita kan?

bagi cemburu jenis yg negatif pula adalah terjadi apabila, dia menukarkan cemburu kepada rasa meluat + menyampah tanpa sebab. contohnya, dia cemburu kawan dia pakai kereta canggih tapi dia mengeluarkan ayat mengatakan kawan dia tu hendak menunjuk-nunjuk sifat sedemikian tidak pernah di ajar ye di dalam mana-mana agama. tidak baik! selain itu, pabila cemburu kita mula bersifat agresif sehinggakan sangguplah berjumpa bomoh vagai & sanggup memberikan selempar dua penampar & tendangan padu. ini pon tidak baik! dan bermacam2 lagi...

pada aku cemburu tu tak salah, tapi biar berpada-pada & kena pada tempat nya. ye tak?

Tak Kesah

Memiliki sifat Tak Kesah ni adalah sebenarnya bagus, tapi..... [mengapa ada tapi ek?] pada aku lah kan, biar kena pada tempatnya. Menjadi seorang yang tak kesah ni mudah, mudah utk di uruskan. dan mudah utk di bawa berbincang. tapi yang tak bestnya, sbb apa yang dibincangkan mungkin tak mendapat kata putus yang terbaik kerana si tak kesah ni, akan tak kesah apa pon keputusan yang di buat. hehehehee contohnya, kalo dapat pasangan yang tak kesah akan penampilan diri, pada aku memang senang lah nak handle kan, mungkin tak cerewet kan. ya kan? tapi hakikatnya, ke tak kesahan dia itu akan memakan diri, contohnya, pegi keje pon asal boleh, sbb dia tak kesah kan..hehehe bayangkan lah....nak ke mengaku tu pasangan kita...muahaha mengata jek lebey..aku sendiri asal boleh jek kalo pergi keje kan. lagi satu, bila tanya apa2 soalan..asik tak kesah jek jawapan yang diterima...rasa-rasanya, boleh ke si penanya ni bersabar? hehehe pikir2 kan lah sendiri ye..


maka nya..yang sebenar-benar nya....kalau di beri pilihan, cemburu atau tak kesah, mana yang akan menjadi pilihan hati? cewahhhh mcm aku kena pilih baju kelabu ke baju purple kat jusco tadi..muahhahahahaha niat nak carik baju purple. tapi kaler kelabu lagi memikat mata...hahahaha seb baek tema kawen sabtu ni puple....hehehe terpaksalah pejam mata, xmau toleh pada si kelabu.....

Nota kaki: sebenarnya aku takde modal nak update belog, maka, terpaksa lah merapu tah apa2 jek nih...

Comments

Mira Suhani said…
wow dh cr baju tema..meletops mak..hehe
Kenanga said…
penat mek baca...ropernya pasal baju...so..mana bajunya?...
Yun said…
hahaha..mek pilih lah yg mane pilihan hati....cemburu ke tak kesah...

bab baju tu..iklan je tu..hik hik

Popular posts from this blog

Vietnam (KUL-Hanoi-Danang- Hoi An - Mui Ne - HCMC - KUL)

Travel ke Vietnam ni dah nak setahun baru terhegeh-hegeh nak update kan. well, macam biasa, gambar dalam phone je uols, tu yang lambat nak proses. lepas tu aku memang malas super malas nak mengarang ayat.

percutian ke Vietnam ni takdelah rancang apa-apa, bila stress kerja mulalah tangan tu gatal kan. dan tanpa plan apa2, aku ajak DD beli tiket flight ke Hanoi and balik dr HCMC. ko mampu...gamble beli lepas tu baru lah nak plan. beli bulan dec kot travel on april/.kah kah..dan tak terpikir pon nak ke mana..yang aku tau misi utara ke selatan..itu sahaja. masa tu tic flight dalam RM500 utk returns.

dah masuk bulan 3 baru terhegeh2 nak plan..makanya, tak ckup hari plak, so, dari hanoi nak ke danang naik flight. sebab beli lambat dalam rm300 jugak lah kena... naik Vietnam airlines. layankan je.
tips utk penukaran duit:
- utk ke Hanoi, bawak USD je pon ok. semua tempat accept USD. sebab kalau kira, guna DONG boleh jadi rugi sket.
- Utk area tengah macam Danang, Mui Ne, dan lain2. better se…

Salam Ramadhan Kawan-kawan sekalian

Syukur alhamdulillah masih berkesempatan kita bertemu dengan ramadhan kali ini.

Payah jugak nak carik gambar yang gugurl alone..huhuhu semua nak gambar sekeluarga, sungguh tidak melambangkan ahkak yang single ni. Ok, thanks to mr.google dan thanks kepada pembuat gambar di atas.

Dikesempatan ini, saya dengan rendah diri memohon maaf di atas segala jenis keterlanjuran yang mengguris hati secara sengaja atau tidak. Semoga ibadah kita diberkati dan sentiasa dipertingkatkan.

Blog ini yang seakan terabai dek kesibukan tuan rumah yang tidak terkata. Semoga kesibukan ini ada terselit saham akhirat hendaknya.

Dan syukur sekali lagi kerana kerja migration data utk 139 cawangan semalaysia dari 139 db access kepada db centralize dengan 139 ragam. syabas kepada ahkaklorat ni. Semoga fasiliti baru ini memberi keselesaan serba banyak kepada pengguna.

Dan kepada rakan-rakan yang terasa diabaikan oleh ahkaklorat, sorry lah ye, sekarang ni masa yang ada memang akan dirujuk kepada katil di rumah sahaja…

No plat kereta di curi

aku penah cerita kisah ini yang jadi kat kawan aku masa 2010. tapi kalini, jadi pada aku pula. kejadian di parking rumah aku, motif tak dapat diketahui, tak fasal-fasal aku terpaksa ambil cuti, mujur cuti ganti ada lagi..sayanglah kan kalau EL ni.

Kejadian isnin pagi masa awal ogos yang lepas. dan masa yang tepat kehilangan tak perasan sebab dari sabtu tengahari aku tak keluar rumah sehingga isnin pagi nak pergi kerja. baru perasan dekat opis...hehehe dah lambat mana sempat nak telek kereta, tiba2 opismate aku tegur mana no plat...aduhai...satu kerja kan..tak memasal kena patah balik cari balai polis... dan buat report..

alhamdulillah lom ada apa2 lagi..entah apalah motif orang yang ambil no plat tu..tak memasal terbang rm60 utk both set.

dan diingatkan jangan lupa report kalau kejadian ni terjadi..atleast beringat perkara2 yang tak diingini berlaku.